Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Gud har ett syfte för dig

Vi kan anförtro varje detalj i våra liv åt Gud.

Från Kristen Vetenskaps Härold - 1 november 2012

Christian Science Sentinel, 18.06, 2012      


"Åh, Pamela, du är så rolig!" Det är vad en vän sa till mig när jag föreslog honom att vi inte behövde göra göra upp planer för om och när vi skulle talas vid nästa gång, utan vi kunde lita på gudomlig ledning i den frågan. Jag försäkrade honom att jag inte skojade, jag vänder mig alltid till Gud innan jag fattar beslut. Jag använder inte väckarklocka, eftersom jag litar på att Gud kommer att väcka mig vid rätt tidpunkt. Jag gör inte en lista över dagliga göromål och jag går och handlar utan inköpslista; jag vet att det gudomliga Förnuftet aldrig glömmer, så jag litar på att jag inte heller gör det. Jag berättade för min vän, hur jag hade kommit fram till denna metod som han fann så förvånande.

Jag har arbetat i affärsvärlden i mer än 20 år, för det mesta som partner i ett nationellt managementkonsultföretag. Under de sista åren av min karriär arbetade jag som oberoende konsult från mitt hemmakontor. Jag har alltid varit rätt disciplinerad, så varje morgon gick jag upp och klädd mig för att arbeta. I stället för att köra till ett kontor gick jag sedan bara genom korridoren till mitt kontor och började jobba.

När jag först startade min konsultverksamhet, kämpade jag med en känsla av personligt ansvar. Jag ville verkligen hjälpa mina kunder att uppnå sina mål, men det medförde att jag satte stor press på mig själv att alltid vara tillgänglig, oavsett när en kund ringde.

När jag studerade Kristen Vetenskap och tillämpade dess läror på mitt konsultarbete, insåg jag att jag kunde be Gud att planera min dag. Och jag kunde förvänta att Hans stöd skulle vara tydligt och praktiskt – smidigt samordnande allas behov. Jag fann uppmuntran i en rad från psalm 139 i Kristen Vetenskaps hymnbok. På engelska lyder den ”Our Father answers every call” (Minny M. H. Ayers), vilket bokstavligen skulle kunna översättas "Vår Fader svarar på varje samtal". Med detta i åtanke, kom jag fram till att min verksamhet helt var i Guds händer. Han skulle inte tillåta att något samtal från en kund skulle gå obesvarat, och han skulle se till att jag var tillgänglig att svara i telefon om det behövs. Jag började fråga Gud om allt. På morgonen kunde jag till exempel fråga: "Fader, är det dags att ta en dusch?" Och han skulle svara, inte bokstavligen, naturligtvis, men jag bad, lyssnade och visste sedan hur jag ska göra. Så fortsatte det under hela dagen. Det var fantastiskt att se hur Gud hanterade varje liten detalj av mitt arbete när jag bad om, och sedan följde, den ledning som kom till mig från Gud. Ideligen fann jag att telefonen började ringa i precis det ögonblick när jag hade satt mig vid skrivbordet. Och ingen ringde någonsin när jag var i duschen.

Så började en fortsatt och livslång strävan att vända sig till Gud, minut för minut, hela dagen. Så småningom blev detta tillvägagångssätt normen, tills jag inte tog ett enda steg som inte hade sitt upphov och sin drivkraft i Gud. Vilken lättnad att veta att det inte finns något beslut som är för stort eller för litet för Gud!

Min vän och jag hade denna konversation i samband med en pågående diskussion om meningsfull sysselsättning. Det finns ett samband mellan att lita på att Gud planerar varje detalj av din dag och att hitta en givande sysselsättning. Var och en av oss har ett specifikt syfte, som definieras och upprätthålls av Gud. När vi troget och lydigt följer Guds goda syfte för oss, kan vi gå vidare med förtroende för detta löfte: "så skall dina öron höra detta ord ljuda bakom dig: ’Här är vägen, vandra på den" (Jes 30:21). Gud är alltid där för att vägleda dig.

Oavsett om du pendlar till ett kontor eller en fabrik eller en butik, driver ett familjeföretag eller arbetar hemifrån, uppfostrar dina barn, undervisar vid ett universitet, spelar med en symfoniorkester, eller har vilken som helst annan sysselsättning, är din enda verkliga, bestående sysselsättning att uttrycka Guds syfte för dig. Och du har rätt att få veta vad det är. När du alltid vänder dig till Gud till och med för minsta småsak får du förtroende för det faktum att Gud verkligen styr alla aspekter av ditt liv. Så du kan be honom att visa dig ditt syfte. Och du kan vara säker på att han kommer att göra det.

Jag tänkte senare att om jag skulle skriva ett brev till min vän, skulle jag säga ungefär så här:

Kära vän,

Gud har ett syfte för dig, och det är oundvikligt att du uppfyller det. Även om det ännu inte är klart vad ditt syfte är, kan du bejaka att du har ett av Gud givet ändamål och kan dagligen omfatta det i tanken, erkänna det, och göra anspråk på det.

Du är unik. Ingen annan har din särskilda sammansättning av talanger och erfarenheter. Så du har något unikt att bidra med. Ingenting kan få dig att dölja ditt ljus under en skäppa. Du är skapad till att lysa.

Mary Baker Eddy försäkrar oss i Återblick och Inblick, "Varje individ måste fylla sin givna plats i tiden och evigheten." (s. 70). Observera att du inte behöver vänta för att hitta din plats. Den är redan etablerad. Du fyller den helt enkelt.

Egentligen arbetar du för Gud, och det är bara Gud som du vill behaga. Och du har redan Hans godkännande. Han skapar dig och upprätthåller dig i sin avbild, perfekt och fullständig – och det är så Han ser dig. Du kan koppla av och glädjas i detta eviga faktum. När du vet detta av hela ditt hjärta lär du dig att erkänna att det är Guds kraft och nåd som stöder och upprätthåller varje steg du tar – inte dina egna ansträngningar. Då kommer du lättare att hitta ett sätt att avlägsna de hinder vi alla utan undantag möter på vägen.

Du kan vara säker i ditt arbete eftersom det kommer från Gud själv. Bibeln lovar: "Det är Gud som verkar i er så att ni både i vilja och gärning förverkligar han syfte" (Filipperbrevet 2:13). Guds verk, genom dig, kan inte hindras, hämmas, fördröjas, skjutas åt sidan, förminska eller hejdas. När du går framåt i din förståelse av detta eviga faktum kan du lita på att Kristus – som Vetenskap och hälsa med nyckel till Skriften beskriver som "det gudomliga budskapet från Gud till människorna, vilket talar till det mänskliga medvetandet" (s. 332) genomströmmar dig för att välsigna ditt arbete, och du är fri att göra det Gud har planerat för dig.

Ditt syfte kan inte tas ifrån dig, och ingen annan kan uppfylla det. Gör anspråk på det, gläds åt det, och tacka för det. Genom att göra så kommer du att bli välsignad, och världen kommer också att bli välsignad.

Med varma hälsningar, Pamela


Pamela Cook, New York City, USA

Häroldens syfte

År 1903 grundade Mary Baker Eddy tidskriften The Herald of Christian Science med ändamålet “att kungöra Sanningens universella aktivitet och tillgänglighet”. En ordbok definierar ”härold” som ”föregångare − en budbärare som skickas i förväg för att tala om vad som skall komma”. Denna definition ger en speciell mening åt namnet Härold. Den pekar dessutom på vår förpliktelse – en förpliktelse som gäller var och en av oss − att se till att vår tidskrift Härold uppfyller sitt syfte. Detta syfte är oskiljbart från Kristus. Och det var Jesus som först nämnde det (Markus 16:15) när han sade: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.”

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lär dig mer om Härolden och dess syfte.