Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Bön med Guds makt

Från Kristen Vetenskaps Härold - 1 januari 2010

Översatt från Christian Science Sentinel, 23.2.2009


När det handlar om bön är det förbluffande hur upptagna vi har blivit av vår egen personliga förmåga att be en verkningsfull bön. Vi kan till exempel bli väldigt distraherade av att undra om vi använder rätt ord. Men med eller utan ord kommer den mest verksamma bönen ur en övertygelse inte om vår egen förmåga utan om Guds. Denna övertygelse når man genom bön som inte fokuserar på en själv utan på Gud. Det är ju när allt kommer omkring genom Guds allmakt i verksamhet i oss som Hans makt inverkar på det mänskliga problem som är för handen. Ödmjukhet är alltså en bra plats att börja vår bön.

ÖDMJUKHET

Ödmjukhet ger Gud ett övertag som Han naturligtvis redan har men som vi behöver ge efter för. När man inser att man faktiskt inte kan göra någonting utan Gud har man tagit ett stort steg framåt. Det leder till det viktigaste medgivandet av alla – att med Gud, kan man åstadkomma allt rätt och gott. Detta är sant eftersom Gud är den stora och enda orsaken, den som skapar och uppehåller hela sin skapelse. Inget mänskligt behov är vare sig för enkelt för Hans kärleksfulla omsorg eller för svårt för Hans mäktiga vilja.

Gud förtjänar alltså vår fulla uppmärksamhet. Han – inte självet eller problemet som skall lösas eller orden vi yttrar – förtjänar att vara i ständigt fokus för bönen. Med så många tankar som tävlar om uppmärksamhet kan den synas väl mycket begärt att hålla Gud i centrum av vår uppmärksamhet. Men till och med där är Gud med oss för att ge hjälp. Mary Baker Eddy syftade på detta när hon skrev i en dikt:

 

Hjälp oss att ödmjukt böja oss
För Ditt råd i Din allvishet – 
Din gåva glädje eller sorg,
Och veta att bäst Du vet

Ett av de sätt på vilket Gud hjälper oss att böja oss för Honom är genom att hjälpa oss förstå Hans sanna natur som gudomlig Kärlek och Liv, och att Hans vilja för evigt är helt och hållet välvillig. Han gör detta genom den alltid närvarande och alltid verksamma Kristus som ger Hans andliga budskap till varje enskilt mänskligt medvetande varje ögonblick av varje dag. Ett annat sätt som Gud hjälper oss på är genom Hjälparen, eller den gudomliga Vetenskapen, som förklarar Hans lagar och hur de verkar på ett helande sätt i människors liv. Denna Vetenskap framställs i sin helhet i Vetenskap och hälsa med nyckel till Skriften av Mary Baker Eddy.

Mest av allt hjälper oss Gud genom att ge oss andligt sinne – den inbyggda förmågan att förstå allt som Han förmedlar till oss. Allt som krävs av oss är att vi har hjärtan så villiga – till och med ivriga – att höra Hans röst och följa Hans ledning, att vi ger Honom vår odelade uppmärksamhet med glädjefylld hängivenhet.

GLÄDJEFYLLD HÄNGIVENHET­­­­­­­­­­­­­­­­

Det är inte svårt att helt ägna sig åt någonting eller någon som man älskar. Så det är naturligt att man helt ägnar sig åt Gud när man älskar Honom – både i bön och i det dagliga livet. Ett hjärta fyllt av kärlek till Gud förenar oss med Honom och låter Hans makt verka i ditt liv – och i dina böner för dig själv, för andra och för världen. Detta om något är en anledning till glädjefylld hängivenhet. Ingen visste detta bättre än Kristus Jesus, som sade att allt beror på att vi älskar Gud av allt vårt hjärta, förnuft och själ – och älskar vår nästa och oss själva som Guds andliga återspegling (se Matt 22:37-39).

En andlig uppfattning av Gud är vad som genomsyrar våra hjärtan med en önskan att tjäna Honom med alla våra tankar, ord och gärningar. Tänk på detta! Utan andligt sinne skulle vi inte kunna urskilja någonting alls av det andliga, verkliga och eviga. Vi skulle inte veta att det finns sådana egenskaper som medkänsla, glädje, rättvisa och renhet – eller att dessa egenskaper kommer från den oändliga, alltid närvarande intelligens som vi kallar Gud och därför är obegränsade och outtömliga. Så om du tror att du inte vet hur du skall älska Gud kan du börja med att erkänna att Han har gett dig andligt sinne och att du genom det kan känna Honom och Hans skapelse. Och sedan kan du använda denna andliga förmåga för att begrunda vad Gud verkligen gör – och älska det Han uppenbarar för dig om sin sanna natur och din egen och andras sanna natur som Hans andliga återspegling.

Det är inte hur mycket vi vet om Gud, utan hur mycket vi älskar Honom – och med glädjefylld hängivenhet tjänar Honom – som ger bönen kraft. Och när vi växer i vår kärlek till Gud och ser vad Guds kärlek åstadkommer i våra liv, växer det fram en förståelse av Honom som räcker för att vi skall kunna ge Honom vår orubbliga tillit.

ORUBBLIG TILLIT

Bland allt det myckna som finns att älska hos Gud är det faktum att Han aldrig någonsin är begränsad till en enda plats eftersom Han är oändlig Ande, inte en ändlig gestalt. Han är också helt igenom god – inte bara en god Gud, utan själva det goda. Därför fyller Gud allt rum. Ande fyller allt rum. Det goda fyller allt rum. Då finns inget rum för något ont. Fastän det onda tycks verkligt och mäktigt för våra ögon och öron avslöjar därför den gudomliga Sanningens verksamhet i det mänskliga medvetandet att det onda är en maktlös illusion. Sanningen avvisar det onda och tillintetgör det genom bön som får kraft av Gud.

Jag har under många år känt till Hjälparen och tillämpat dess lära. Under denna tid har jag fått många bevis på att tillit till Gud som den enda verkliga makten är den säkraste vägen till att uppleva denna makt i verksamhet. Här är ett exempel:

En man som led av allvarliga symptom på förkylning ringde och ville ha hjälp i bön. Innan han ringde hade jag i bön gjort klart för mig att eftersom Gud är den enda verkliga makten behöver jag inte övertyga någon om att detta är sant för att bevisa att det är sant för mig själv eller andra. Jag behövde bara själv vara övertygad om det och ge Gud min odelade tillit. Mitt samtal med den här mannen var mycket kort. Straxt efter att vi lagt på luren ringde han igen och frågade: ”Vad gjorde du? När vi hade slutat prata var alla symptom helt borta!” Jag hade helt enkelt varit mer sysselsatt med att erkänna Gud som den enda makten än med vad jag eller den hjälpsökande tänkte eller sade. Det var inte jag personligen eller vissa ord som tänktes eller sade, som åstadkom helandet. Det var övertygelsen om Guds allmakt som verkade i mitt medvetande.

Tillit till våra böner kommer inte från tillit till oss själva. Som det står i Vetenskap och hälsa: ” Det förtroende som Vetenskapen inger har sin grund i det faktum att Sanningen är verklig och villfarelsen overklig. Villfarelsen är feg inför Sanningen” (s. 368). Orubblig tillit ger Gud den ära som tillkommer Hans allmakt. Denna verklighetsbaserade tillförsikt ger oss det ovillkorliga mod vi behöver för att möta och besegra vad som än utmanar vår förtröstan på Gud och lockar oss bort från Honom.

OVILLKORLIGT MOD

Ibland kan bevisen på det onda, synd, sjukdom och död tyckas så verkliga och överväldigande att man bara vill springa och gömma sig. Men att göra så garanterar inte frid eller trygghet.

Visst kan det förekomma omständigheter när det är förståndigt att söka skydd rent fysiskt, men ingen kan undkomma behovet av att försvara sitt tänkande från en tro på en annan makt än Gud, det goda. Vi måste aktivt, i vår egen tanke, försvara vad vi vet är sant om Gud som den enda verkliga makten. Om vi tillåter oss själva att tro på det som inte är sant kommer vi att lida av denna falska uppfattning tills vår tanke har rättats till.

Låt oss säga att du ber på morgonen och bekräftar att Gud är det enda Förnuftet och makten i universum och att du kommer att vara helt trygg för allt slags ont under hela dagen eftersom du lever och rör dig i Hans beskyddande närvaro. Det är utmärkt. Det är en logisk och riktig bön. Men mer behövs för att du skall hålla tanken troget fäst vid Gud genom hela dagen och vara säker på att känna Hans beskydd. Du behöver modigt försvara dig själv från att tro på någon som helst annan verklighet eller makt. En sådan bön har Guds kraft bakom sig, inte din egen styrka, och därför är den tillräcklig för att besegra all opposition.

Det viktigaste i bönen sträcker sig vida längre än de ord vi tänker eller talar. Det är vars och ens uppriktiga ansträngningar att söka en övertygelse om Guds allmakt genom att hålla Honom i fokus för sitt hjärta och sina tankar genom egenskaperna ödmjukhet, glädjefylld hängivenhet, orubblig tillit och ovillkorligt mod. Helande och pånyttfödelse är de oundvikliga resultaten av denna sorts bön.


Barbara Vining skriver på uppdrag av redaktionen. Hon är praktiserande och lärare i Kristen Vetenskap och bor i Perrysburg, Ohio, USA. 

Häroldens syfte

År 1903 grundade Mary Baker Eddy tidskriften The Herald of Christian Science med ändamålet “att kungöra Sanningens universella aktivitet och tillgänglighet”. En ordbok definierar ”härold” som ”föregångare − en budbärare som skickas i förväg för att tala om vad som skall komma”. Denna definition ger en speciell mening åt namnet Härold. Den pekar dessutom på vår förpliktelse – en förpliktelse som gäller var och en av oss − att se till att vår tidskrift Härold uppfyller sitt syfte. Detta syfte är oskiljbart från Kristus. Och det var Jesus som först nämnde det (Markus 16:15) när han sade: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.”

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lär dig mer om Härolden och dess syfte.